de tijd gaat hard! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van deborah-clara - WaarBenJij.nu de tijd gaat hard! - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van deborah-clara - WaarBenJij.nu

de tijd gaat hard!

Door: clara

19 Maart 2015 | Suriname, Paramaribo

hallo allemaal,

Hier weer een berichtje uit het warme Suriname. Het is weer even geleden dat we wat van ons hebben laten horen. Dus hier weer een update van onze belevingen.

We zijn nu alweer een poosje begonnen met onze stage. We werken twee dagen in de week in de stad op kantoor, daar regelen we praktische zaken zoals dokterskaarten regelen, IDkaart aanvragen en dossiers bijwerken. De andere twee dagen gaan we naar de home buiten de stad. Dit is een uurtje met de bus. Officieel vertrekt de bus om 9 uur, maar we moeten zorgen dat we er al vroeger zijn want als de bus vol is gaat die weg. De home was wel wat anders dan we ons voorgesteld hadden. Laten we het zo zeggen, het is geen Nederlandse instelling ;) De mannen hebben niet zoveel te doen op een dag behalve in de tuin werken en huishoudelijke klusjes. Dit willen wij gaan veranderen, we willen dat ze wat meer te doen hebben per dag. Hoe we dit gaan doen weten we nog niet helemaal maar dat komt nog wel.

6 maart was werd hier holy phagwa gevierd. Dit is een hindoestaans feest om de overwinning van het goede op het kwade te vieren. Dit word gevierd met heel veel poeder en gezelligheid :) In de palmentuin begon het feest, bijna iedereen in het wit een heeel veel bussen met gekleurd poeder wat natuurlijk een heel leuk effect geeft. Tegen 6 uur verplaatste het feest naar het onafhankelijkheidsplein. Savonds heeft Desi Bouterse(president van Suriname) nog een toespraak gehouden. Het was een leuke dag!

Iets wat we natuurlijk zo snel mogelijk hebben gekocht en wat hier niet mag ontbreken zijn hangmatten. Wij naar de winkel en een hangmat uitzoeken. Thuis hebben we gelijk de hangmatten op de veranda gehangen. Liggen we er eindelijk in komt tante Jane thuis en moeten we de hangmatten verplaatsen naar de tuin omdat het hek van de veranda niet stevig genoeg is. Dus nu hangen we voortaan de hangmat aan een boom in de tuin, waar honden lopen, ook leuk ;)

Als je in Suriname ben moet je natuurlijk wel is de stad uit. We zijn naar Lim tutu geweest dat is een chillplek aan de carolinakreek. Het water van die kreek is heel donkerbruin, dat komt door alle bladeren die erin gevallen zijn. Maar toch is de rivier wel heel schoon. Daar hebben we gezwommen, bbq, voetballen. Heel gezellig allemaal.

Als we naar het kantoor in de stad gaan gaan we op de fiets. Het is ongeveer een kwartiertje fietsen. Ik denk dat als we met de auto zouden gaan we er wel een half uur over zouden doen. Er staat hier echt altijd file, op welk moment van de dag dan ook. Want echt iedereen heeft hier zo snel al die een rijbewijs heeft een auto, dus er zijn echt heel veel auto's. Het is ideaal om met de fiets overal langs te rijden, fietspaden zijn er niet dus het is wel echt oppassen. Meestal fietsen we half in de berm, half op de weg. Maar dat gaat prima, als je maar oppast ;)

Liefs,

Deborah en Clara

• 23 Maart 2015 - 11:49

Tanja Van Der Post:

Lijkt me heerlijk zo'n hangmat, drinken en een mooi boek erbij…. dat is wel uit te houden :)